Dalam memahami falsafah perubatan
homeopati, terdapat sekurang-kurangnya empat undang-undang atau hukum yang
perlu diketahui dan diamalkan. Antaranya ialah undang-undang “Seraksi”,
undang-undang “Single Remedy”, undang-undang Dos Minimum, undang-undang “Dynamisation”
dan undang-undang Kesembuhan. Dalam rangka untuk mengenal dan mengamal
homeopati secara jitu dan berkesan, berikut akan menerangkan prinsip-prinsip
asas perubatan homeopati dengan lebih jelas.
1.
Undang-Undang Seraksi
Apabila Dr. Samuel Hahnemann
menyarankan prinsip asas ini dalam esei beliau iaitu “A New Principle for
Discovering the Curative Virtues of Medicinal Substances”, beliau menulis:
“Penyembuhan
radikal sesetengah penyakit kronik memerlukan ciri-ciri sakit yang serupa,
seserupa yang mungkin, dalam organisme manusia.....seseorang itu harus
mengimitasi alam semulajadi, yang kadangkala menyembuhkan penyakit kronik
dengan penerusan tambahan penyakit. Seseorang individu itu harus merawat
penyakit yang berkaitan menerusi penawar yang mampu merangsang sejenis penyakit
buatan (artificial disease) yang seserupa mungkin dan dengan ini penyakit
terdahulu akan dapat disembuhkan”.
Dengan penyataan itu, tahun 1976
dianggap sebagai permulaan kelahiran homeopati, walaupun masyarakat umum mula
menerimanya pada tahun 1810 disebabkan penerbitan buku “Organon of Medicine”.
Di dalam buku Organon, Dr. Hahnemann telah memperincikan apa yang dinyatakan
sebelumnya di mana beliau mencatat:
“Keseluruhan
ujian dan kajian yang dijalankan secara halusi membuktikan kepada kita bahawa
gejala penyakit yang berterusan tidak dapat disembuhkan oleh gejala-gejala
ubatan yang berlawanan (menerusi cara konvensional, allopati), sebaliknya ia
kembali muncul dengan kekusutan yang bertambah walaupun pada awalnya ia
kelihatan seakan menghilangkan penyakit”. [Organon, 23]
Dan seterusnya beliau menambah
lagi:
“Sebaliknya
homeopati memilih penawar daripada remedi-remedi yang telah dibuktikan
tindakannya ke atas orang yang sihat melalui ujikaji (proved), iaitu yang
mempunyai kuasa dan kecenderungan untuk menghasilkan kesemua keadaan penyakit
buatan (artificial disease) yang paling serupa dengan penyakit asal yang
dirawat”. [Organon, 24]
Dengan ini, undang-undang Seraksi
boleh juga ditakrifkan sebagai cara homeopati
iaitu ‘merawat dengan menggunakan bahan-bahan yang mampu menyebabkan
gejala yang sama (hampir sama) apabila diberikan kepada orang yang sihat dengan
gejala-gejala yang dipamerkan oleh pesakit”.
Contoh yang jelas daripada
undang-undang ini boleh dilihat pada penawar-penawar homeopati yang telah
diuji. Misalnya, penawar Ipecacuanha – satu penawar yang mampu menyebabkan
gejala loya dan muntah apabila diberikan dos-dos tertentu kepada orang yang sihat.
Berdasarkan kesan pemberian penawar Ipecacuanha ke atas orang yang sihat tadi,
ia telah terbukti seperti dalam uji-bukti homeopati yang sahih, maka adalah
wajar dan rasional Ipecacuanha diberi bagi merawat kes-kes penyakit yang
mengalami masalah loya dan muntah (seperti peringkat awal kehamilan).
Dalam istilah perubatan homeopati,
undang-undang Seraksi atau Similimum ini disebut oleh Dr. Hahnemann dalam
bahasa Latin sebagai “SIMILIA SIMILIBUS CURENTUR” yang bermaksud, “Biar yang
serupa disembuhkan dengan yang serupa” (Let likes be cured by Likes).
2.
Undang-Undang Satu Penawar (Single Remedy)
Dalam usaha untuk mendapatkan
kesembuhan yang berpanjangan dan memulihkan pesakit kepada keadaan normal,
homeopati menganjurkan supaya pesakit hanya diberikan satu penawar sahaja iaitu
penawar yang mempunyai persamaan yang paling hampir dengan gejala yang
dimanifestasikan oleh pesakit.
Penawar yang lain daripada yang
tersebut tidak akan dapat memberikan kesembuhan yang sebenar oleh kerana ia
tidak mempunyai unsur-unsur keserupaan dengan gejala-gejala dan tindakbalas individu (yang menjadi pengenalan)
untuk mengawal ketidakseimbangan.
Inilah yang disebut sebagai prinsip
pemberian satu penawar atau “the law of single remedy”. Pemberian satu penawar
ini mempunyai kebaikannya yang tersendiri, selain daripada apa yang dimaklumkan
mengenai unsur keserasian. Antaranya ialah dengan pemberian satu penawar, kita
dengan mudahnya dapat mengenal dan menilai tindakan penawar. Hal ini pasti
sukar dipastikan apabila pelbagai jenis penawar diberi, kerana kita tidak dapat
mengesan tindakannya dan sejauh mana kesan satu-satu penawar yang diberikan.
Prinsip ini dikenali juga sebagai
“Individualisation” dalam rawatan. Individualisasi dalam rawatan bermaksud
“Homeopati mengambil pendekatan di mana setiap pesakit itu patut dirawat
sebagai individual yang tersendiri dan unik”. Dalam perkataan lain, homeopati
menekankan pendekatan holistic dalam rawatan pesakit. Natijahnya, seseorang
individu itu tidak akan dianggap sebagai orang yang berpenyakit seperti yang
umum memahami dan diamalkan oleh pakar perubatan moden.
Perkataan holistic sebenarnya
diambil daripada bahasa Greek, ‘holos’ yang bererti ‘keseluruhan’ (whole).
Dengan itu, pendekatan penjagaan kesihatan secara ‘holistic’ bermakna seseorang
pengamal yang bertimdak sebagai perawat itu tidak harus menumpukan kepada
bahagian-bahagian tertentu pada pesakit sahaja semasa memberi rawatan, tetapi
hendaklah secara keseluruhan termasuklah dari segi fizikal, emosi dan mental.
Ia berdasarkan kepada konsep bahawa
makhluk manusia merupakan makhluk yang kompleks di mana keadaan kesihatannya
dipengaruhi oleh banyak faktor. Faktor-faktor yang dimaksudkan ini merangkumi
dari segi keturunan, pemakanan, personaliti, persekitaran dan keadaan fizikal
individu, di mana tanpa mengambil kira faktor-faktor ini sukarlah untuk
menjurus ke arah dan mempertahankan kesihatan yang sejati.
Dalam Organon, para 5, Dr. Hahnemann menyatakan:
“...Dalam
rangka untuk menyembuhkan, seorang (doktor) harus mengambil kira konstitusi
fizikal yang nyata pada pesakit (terutamanya apabila sudah kronik), ciri-ciri
intelek dan afektifnya, aktivitinya, gaya hidup dan tabiatnya, taraf sosialnya,
hubungan kekeluargaannya, usianya, kehidupan seksual dan sebagainya”.
Oleh kerana tugas perawat yang
mengambil pendekatan ‘holistic’ ialah untuk memberi kesembuhan dan kesihatan,
bukannya sekadar merawat penyakit, maka:
•Mereka
seharusnya lebih prihatin terhadap keseluruhan individu, bukannya setakat
tertumpu pada bahagian-bahagian yang tercedera dan sakit.
•Mereka
juga harus peka akan semua suasana serta keadaan yang merangkumi dan
mempengaruhi kehidupan pesakit.
Menerusi cara ini, barulah mereka
akan mengetahui dengan segera akan faktor-faktor yang boleh memberi kesan buruk
kepada pesakit di samping dapat memberikan penawar-penawar tertentu dalam
proses rawatan.
Rawatan konvensional selalunya
mengabaikan perkara ini. Doktor atau pengamal cara konvensional selalunya
mendasarkan rawatannya kepada keserasian antara ubatan dengan gejala penyakit.
Inilah yang membezakannya dengan homeopati. Rawatan homeopati lebih rumit dan
bersifat tiga dimensi. Yakni, homeopati akan berusaha menyesuaikan antara
Gejala – Pesakit – Penawar (bukan sekadar Penyakit – Ubat).
Bertitiktolak daripada itulah,
rawatan homeopati memerlukan penawar (‘ubat’ dalam istilah konvensional) yang
berlainan bagi pesakit yang mengalami sakit yang sama. Tegasnya, pengenalan
penawar bukan pada penyakitnya. Sebagai contoh, andaikan ada dua orang yang
mengalami sakit demam tetapi salah seorang daripadanya kelihatan pucat manakala
seorang lagi mukanya merah dan kepalanya berdenyut. Dalam hal ini, Aconite
tidak diberikan untuk kedua-dua kes seperti memberikan panadol. Sebaliknya,
mungkin ornag yang pertama diberikan penawar Arsenicum dan seorang lagi
diberikan Belladonna.
Untuk memilih satu penawar yang
benar-benar serasi bagi seseorang pesakit memerlukan penelitian dan penkajian
yang mendalam mengenai latar belakang dan gejala-gejala pesakit di samping
mempunyai pengetahuan yang luas mengenai “Materia Medica”. Ini bererti setiap
pelajar homeopati harus berusaha bersungguh-sunggu serta beristiqamah dalam
mempelajari Materia Medica homeopati supaya dengan cara itu dia akan
benar-benar mahir terhadap gambaran-gambaran penawar atau remedi.
Walaupun tidak digalakkan, memang
terdapat beberapa pengamal homeopati yang menyimpang daripada landasan Dr.
Hahnemann dengan mengamal dan memberi lebih daripada satu penawar pada
satu-satu masa. Kononnya dengan cara ini banyak kelebihan yang boleh diperolehi
seperti menjimatkan masa dan tenaga, lebih mudah, dan kadangkala dengan
campuran remedi ini mampu menampung kebanyakan gejala-gejal yang terdapat pada
pesakit berkenaan. Ada juga pengamal yang memberi lebih daripada satu penawar
pada satu masa tetapi mengarahkan pesakit mengambil penawar-penawar tersebut
pada masa dan hari yang berlainan.
Memang tidak dapat dinafikan bahawa
ramai pengamal memperoleh hasil dan kesan yang baik dengan cara tersebut.
Namun, tidak dapat dipastiakn samada ia mampun menandingi hasil daripada
pemberian satu penawar dalam potensi yang betul seperti yang disarankan oleh
Dr. Hahnemann. Lagipun pengamal harus berhati-hati terhadap penawar-penawar
yang boleh memberi kesan ‘antidot’ antara satu sama lain.
Apa yang disebutkan di sini mungkin
tidak menjadi masalah bagi sesetengah pengamal dan kilang yang terlibat dalam
pembuatan penawar. Dengan perkembangan dan penggunaan peralatan moden yang
serba canggih pada hari ini, sebarang masalah berhubung dengan pemberian
penawar dalam bentuk kombinasi dapat diatasi. Bagaimanapun, cara Dr. Hahnemann
masih dianggap cara yang terbaik dan unggul dalam merawat peskait. Oleh kerana
itu, setiap pengamal dianjurkan supaya terus berpegang teguh kepada
undang-undang “single remedy”.
3.
Hukum Mikro Dos (Dos Minimum)
Prinsip homeopati yang ketiga ialah
hukum mikro dos atau undang-undang penggunaan dos minimum (the infinitesimal
dose). Tujuan penggunaan dos minimum atau dos terkecil ini telah dijelaskan
oleh Dr. Hahnemann di dalam bukunya:
“Setinggi-tinggi
hemah doktor itu ialah mengembalikan kesihatan....dengan cara yang paling tidak
memudaratkan”. [Organon, 2]
Telah bertahun-tahun Dr. Hahnemann
memperkatakan mengenai kesan penggunaan dan pemberian dos kasar mengikut cara
allopati sepanjang hayat dan perjuangannya. Begitu kuat kepercayaan beliau
bahawa lebih ramai pesakit yang mati akibat rawatan berbanding disebabkan
penyakit yang dihidapi. Noktah bagi semua trajedi itu hanyalah apabila sistem
rawatan homeopati ditemui.
Setelah beliau telah berjaya
membuat ujibukti terhadap penawar-penawar homeopati, beliau berusaha membuat
kajian tentang cara untuk memperkecilkan dos secara progresif di samping
mengekalkan kesan terapeutiknya. Di sana beliau mendapati dengan pengunaan penawar-penawar
homeopati dalam dos kecil bukan sahaja memberi kesan terapeutik, malah selamat
bagi pesakit tanpa kesan sampingan yang buruk.
Dalam kajian seterusnya, semasa
beliau membentuk prosedur bagi potentisation, beliau mendapati penawar-penawar
yang dipotentaiskan bukan sahaja mampu mengekalkan kesan terapeutiknya,malah
menambah dan merubahnya secara positif. Beliau menjelaskan bahawa kuasa penawar
tersembunyi dalam penawar homeopati yang diperkuatkan kuasa (potentised) tidak
bergantung kepada atom materialnya atau sifat fizikalnya, tetapi bergantung
kepada tenaga visible yang dilepaskan dan dibebaskan melalui menerusi perkuatan
kuasa yang progresif (progressive potentisation) atau dynamisation.
Dalam
hal ini, Dr. Hahnemann percaya bahawa prosedur yang diasaskannya mengenai
“bancuhan bersiri” (sequential dilution) yang diikuti oleh hentakan (succusion)
dalam menghasilkan potensi penawar sebagai sebab yang membangkitkan kuasa
dalaman penawar pada satu-satu bahan, lantas menjadikannya aktif dan efektif.
Di sinilah beliau bertambah yakin bahawa hentakan mampu melepaskan tenaga
penyembuhan yang mana sememangnya dan sebenarnya sebati dengan bahan tersebut.
Menurut
Dr. Hahnemann, perkuatan kuasa
(potentisation) bermakna pembangunan kuasa penawar. Dalam melahirkan kuasa
penawar, dinamisasi (dynamisation) yang menjadi sumber kuasa penyembuh
satu-satu penawar dan bukan semata-mata proses bancuhan.
Apa
yang terangkum dalam dinamisasi homeopati (homoeopathic dynamisation) hanyalah
kedua-dua unsur di atas, iaitu bancuhan atau cairan dan hentakan. Itulah proses
yang memainkan peranan menjadikan penawar-penawar homeopati kuat dan selamat.
Apabila seseorang pengamal itu
menemui penawar yang berkaitan yang serasi dengan penyakit, ianya seolah-olah
separuh daripada tugasnya telah selesai. Tetapi menjadi tugas pengamal yang
mahir dalam menentukan dos yang bersesuaian di mana dos yang terkecillah yang
biasa digunakan. Mempreskripsi pesakit dengan satu dos bahan asal remedi
tertentu mungkin membahayakan. Jadi dengan memberi preskripsi mikro dos atau
dos kecil walaupun dalam kuantiti yang besar menjadi amalan biasa dalam rawatan
homeopati kerana ia lebih selamat digunakan.
Tindakan
dos minimum atau
mikro
dos ini
bersesuaian
dengan
“the Ardnt-Schultz
Law” yang menyebutkan
bahawa
dos kecil
merangsang,
dos sederhana
melumpuhkan
dan
dos besar
membunuh.
Oleh
itu,
penggunaan
dos minimum atau
penawar
yang dipotentaiskan
pada
satu
tahap
yang tertentu
adalah
selamat
dan
berkesan.
Tahap
ini
tentulah
bergantung
kepada
jenis
bahan
yang digunakan
sebagai
penawar.
Biasanya
penawar
yang telah
diperkuatkan
kuasanya
hingga
ke
12c atau
24x telahpun
berada
pada
peringkat
selamat
kerana
molekul
asal
ubat
sudah
tiada
lagi.
Penawar
dos minimum inilah
yang diberikan
oleh
pengamal
homeopati
dalam
rawatannya.
Apabila
satu
dos minimum diambil
dan
bertindak
ke
atas
pesakit,
ia
memperkuatkan
mekanisme
pertahanan
dan
memperbaiki
ketidakseimbangan
vital force dalam
organisma
sehingga
menjurus
ke
arah
kesembuhan.
Kadangkala
dalam
pemberian
penawar,
mungkin
akan
berlaku
sesuatu
yang disebut
sebagai
aggravasi
homeopati
(homoeopathic aggravation). Apa
yang dimaksudkan
dengan
aggravasi
homeopati
ialah
keadaan
gejala
idapan
yang melarat
atau
terasa
bertambah
sakit
selepas
diberikan
penawar
yang tepat
dan
serasi.
Lantas:
“Sekiranya semasa rawatan, terutamanya berkenaan dengan penyakit kronik, dos pertama menghasilkan homoeopathic aggravation....maka ianya adalah tanda yang jelas bahawa dosnya terlalu besar”. [Organon, 282]
Apabila
keadaan
ini
berlaku,
dos yang lebih
kecil
diperlukan
untuk
menggantikan
dos yang lama. Dan menurut
undang-undang
Seraksi,
apabila
gejala-gejala
yang serupa
dengan
penyakit
yang dialami
dirangsang
oleh
penawar
homeopati,
maka
bolehlah
disimpulkan
bahawa
sedikit
kemelaratan
gejala
mungkin
merupakan
pembuka
jalan
ke
arah
kesembuhan.
Ini
bermakna
adanya
aggravasi
homeopati
merupakan
satu
petanda
baik.
Yakni
jika
diberhentikan
pengambilan
penawar,
maka
kesembuhan
boleh
berlaku.
4.
Undang-Undang Arah Kesembuhan
Umumnya para pengamal homeopati
mendefinasikan sihat secara keseluruhan sabgai satu keadaan di mana seseorang
individu itu bebas (daripada sakit) dalam tiga peringkat yang saling
berhubungan iaitu: fizikal, emosi dan mental. Sakit akan zahir apabila fisiologinya
tidak berfungsi dengan betul, emosinya tidak tenang dan bebas meluahkan isi
hati, serta mentalnya terganggu, tidak tenteram dan hilang kreativiti.
Dalam rawatan homeopati, kita
dapati ada aturan tertentu ke arah kesembuhan yang berkait rapat dengan keadaan
sihat yang terbahagi kepada tiga peringkat di atas. Undang-undang Arah
Kesembuhan ini ditemui dan diketengahkan oleh seseorang yang amant dikenali
dalam dunia homeopati iaitu Dr. Constantine Hering. Justeru itu ia juga disebut
sebagai Hering’s Law of Cure. Meskipun begitu, sebenarnya perjalanan proses
kesembuhan tersebut telahpun diamati oleh Dr. Samuel Hahnemann dan
murid-muridnya kerana itu memang tabiat kesembuhan homeopati.
Berdasarkan undang-undang ini,
pemulihan yang berlaku ke atas orang yang sakit kepada sihat seharusnya
mengikut aturan yang dijangka. Dalam pergerakan progresif gejala-gejala ke arah
kesembuhan, gejala-gejala utama akan beralih daripada bahagian-bahagian yang
vital atau penting kepada bahagian-bahagian yang kurang penting. Contohnya
daripada organ-organ dalaman yang penting kepada bahagian kulit luaran
individu.
Sekiranya dalam proses rawatan –
similimum yang jitu berlaku, gejala-gejala penyakit bergerak ke arah kesembuhan
mengikut arah kesembuhan Hering. Perkara sebegini boleh diperhatikan dengan
jelas berlaku dalam kes-kes kronik seperti yang terdapat dalam rawatan
homeopati tetapi tidak dapat diperhatikan apabila rawatannya dibuat secara
allopati atau sistem konvensional.
Hal ini juga dapat dilihat dalam
kes demam rheumatik di mana apabila gejala-gejala sendi hilang, maka ia beralih
ke bahagian jantung. Apabila gejala-gejala bahagian jantung bertambah baik,
sakit-sakit akan dirasai di bahagian bahu dan siku, kemudiannya bahagian lutut
dan pergelangan kaki dan seterusnya sehingga pesakit itu sembuh secara
keseluruhan.
Sebagaimana dalam sistem rawatan
tradisional dan holistik yang lain, proses kesembuhan akan melibatkan
kemelaratan gejala (aggravation of symptom) pada peringkat awalnya iaitu semasa
mekanisme pertahanan sedang melawan punca-punca yang menyebabkan sakit. Dalam
rawatan homeopati yang berjaya, peringkat ini akan segera diikuti oleh
ameliorasi (amelioration) semboyan-semboyan yang akhirnya membawa kepada
kesembuhan. Kesembuhan akan sempurna apabila fungsi-fungsi kesemua organ pulih
sepenuhnya dari segi mental, emosi dan fizikalnya.
Harus diingatkan bahawa aggravasi
atau kemelaratan boleh juga berlaku sekiranya penawar yang dipilih tidak
serasi. Ini pun merupakan suatu gejala yang biasa berlaku dalam sistem rawatan
homeopati. Dalam kejadian seperti ini ‘antidotnya’ harus diberikan segera untuk
meneutralkan kesan-kesan yang tidak dikehendaki yang merupakan natijah daripada
kesilapan telahan dalam memberi penawar.
Menurut Dr. Hering, dalam
pemerhatian terhadap perubahan semboyan-semboyan apabila pesakit itu
bertindakbalas terhadap penawar-penawar atau remedi-remedi homeopati, ianya
dapat dikelaskan kepada tiga kategori. (Perhatian: Ada pendapat yang
mengelaskannya kepada empat kategori).
Daripada
Dalaman ke Luaran
Maknanya, ketika proses kesembuhan
berlaku secara semulajadi, ia bermula daripada bahagian paling dalam seseuatu
organisme – yakni peringkat mental dan emosi serta organ vital – kepada
bahagian luaran seperti kulit dan seumpamanya. Apabila gejala-gejala psikologi
individu berkurangan dan gejala fizikal bertambah (tapi tidak teruk), kita
katakan proses penyembuhan sedang berjalan. Evolusi ke arah bertambah sihat
yang sedemikian harus dibiarkan berlalu dengan sendiri dan tidak wajar
ditekankan (suppressed) melalui rawatan moden seperti penggunaan ubat sapu.
Daripada
Atas ke Bawah
Jelas maksudnya di sini iaitu
kesembuhan berlaku di mana semboyan-semboyan bergerak daripada bahagian atas ke
bahagian bawah tubuh atau daripada kepala ke bahagian kaki. Kalau di ambil
contoh kes gatal-gatal sakit kulit (bisul/kudis), semboyannya akan bergerak
daripada muka ke bahagian dada, kemudian perut, pangkal paha, kaki dan
seterusnya berakhir dengan kesembuhan.
Daripada
Arah Penyakit Datang
Kadang-kadang berlaku kesembuhan
dalam proses rawatan di mana gejala-gejala muncul dan tenggelam mengikut arah
yang berlawanan daripada arah mula timbulnya. Hal ini boleh terjadi sekiranya
gejala-gejala lama tersebut pernah ditekan atau disembuhkan dengan tidak
sempurna. Lantas arah kesembuhan akan mengikut proses semulajadinya di mana ia
balik ke asalnya (dari mana ia datang).
UNDANG-UNDANG
HERING
Penyakit
akan sembuh dari dalam ke luar, dari atas ke bawah, dari organ yang mustahak ke
organ yang kurang mustahak, penyakit yang datang paling akhir akan sembuh
dahulu dan seterusnya.
Sebagai lanjutan daripada prinsip
kesembuhan di atas, di mana gejala-gejalanya dikatakan bergerak daripada
bahagian paling dalam atau fungsi-fungsi organ yang lebih vital ke
bahagian-bahagian lain, maka seorang pengamal homeopati yang terkenal pada
zaman ini iaitu George Vithoulkas, telah menggariskan pelbagai peringkat
kedalaman gejala dalam arah menurun.
Hirarki yang dipaparkan oleh
Vithoulkas juga mempunyai tiga peringkat, iaitu:
1.Mental/Spiritual
2.Emosi/Jiwa
3.Fizikal
Ketiga-tiga tingkatan hirarki
tersebut pula tidak terpisah, malah sentiasa berinteraksi. Tingkatan mental
dianggap yang terpenting dan menjadi pusat, sementara tingkatan fizikal adalah
yang paling kurang signifikan.
BAHAN
PENAWAR
Penyakit
akan sembuh dari dalam ke luar, dari atas
ke bawah, dari organ yang mustahak ke organ yang kurang mustahak, penyakit yang
datang paling akhir akan sembuh dahulu dan seterusnya.
Penawar
homeopati dihasilkan daripada bahan-bahan berasaskan semulajadi tanpa
menyebabkan kerosakan kepada persekitaran. Jumlah bahan yang diperlukan untuk
membuat penawar adalah sangat sedikit dan sumber bahan-bahan ini mudah
diperolehi dan didapati daripada Tumbuhan, Haiwan, Mineral Galian,
Nosode, Sarcode dan Persekitaran.
Penawar-penawar
dari kumpulan ini diambil dari daun, batang, kulit dan akar tumbuhan diproses
untuk dijadikan penawar homeopati. Contohnya ialah Ipecacuanha (biji buah
jarak), Allium Cepa (bawang merah), Allium Sativum (bawang putih) dan
lain-lain.
Haiwan
Penawar-penawar
dari jenis ini kebiasaannya diambil daripada bisa, racun, sengatan dan enzim
bagi haiwan yang tertentu. Dos yang digunakan biasanya pada potensi yang tinggi
seperti 100c ke atas dan tidak mengulang dos dengan kerap dalam jangka masa
yang singkat. Contohnya ialah Apis Melificia
(bisa lebah), Vespa Crabro (bisa tebuan),
Lachesis (bisa ular surukuku) dan lain-lain.
Mineral
Galian
Penawar
yang didapati dari logam mineral bumi, sebatian kimia yang terhasil dan
digunakan sebagai penawar setelah dipotentaiskan (melalui proses homeopati).
Penawar jenis ini mempunyai tindakan untuk jangka masa yang agak lama,
contohnya Silicea, Petrolinum, Phosphorus, Kalium Phos dan lain-lain..
Juga Boleh Rujuk: Biochemic Tissue Salt
Juga Boleh Rujuk: Biochemic Tissue Salt
Nosode
Nosode
adalah penawar yang dihasilkan daripada satu tisu atau rembesan penyakit pada
haiwan atau tumbuhan. Setelah diproses (potentaiskan), penawar jenis ini
biasanya digunakan pada potensi tinggi seperti 200X ke atas. Contoh penawar
ialah Psorinum (Kudis buta/Scabies), Influzinum (Selsema), Bacilinum (TB) dan lain-lain
Sarcode
Sarcode
ialah organ atau rembesan dari haiwan yang sihat. Contoh penawar ini ialah
Adrenalin (hormon di ginjal), Insulin, Thyrodin, Pancreatinum dan lain-lain.
Persekitaran
Faktor alam persekitaran boleh juga menyebabkan timbulnya simptom atau gejala penyakit kepada seseorang, seperti cahaya bulan, pasang surut air laut, kutub utara-selatan, cahaya X-Ray, medan
magnet boleh diproses secara homeopati (potentaiskan) menjadi penawar homeopati.
Penawar
homeopati diperoleh daripada alam semula jadi seperti galian dan logam,
daripada tumbuhan dan haiwan dan kini diperolehi dari sumber sinaran/pancaran.
Penawar-penawar baru dibentuk melalui proses kimia menggunakan eksperimen
(dipanggil ‘pembuktian’ atau ‘proving’) ke atas manusia secara sukarela.
Penawar-penawar dibuat melalui proses larutan berulang (repetitive dilution)
dan proses goncangan yang dipanggil ‘mempotensi’ (potentisation). Hasil
terakhir biasanya dalam bentuk globiul ‘gula susu’ atau cecair dilution. Satu
atau dua globiul diletakkan di bawah lidah pada satu-satu masa dikira sebagai
dos.
Oleh
kerana pembuatan penawar homeopati berteknologi rendah, maka ia tidak
memerlukan penglibatan syarikat-syarikat besar. Ini kerana sesiapa yang
mempunyai pengetahuan dan kepakaran yang betul serta bertanggungjawab mampu
menghasilkan penawar. Selain itu, keberkesanan penawar homeopati terbukti
selamat dan tiada kesan sampingan, maka ia tidak memerlukan percubaan yang
mahal. Namun demikian, sebarang usaha untuk memajukan bidang ini terutamanya
oleh kilang-kilang besar di negara-negara yang maju tidak akan menjejaskan
keberkesanan ubat homeopati selagi ia menggunakan konsep dan prinsip yang sama.
Jika tidak mengekalkan konsep dan prinsipnya, maka ia bukan lagi dikenali
sebagai penawar homeopati.